تاریخ انتشار:

تاثیر مخرب موبایل بر یادگیری کودکان | 7 ترفند کاهش آن

تاثیر مخرب موبایل بر یادگیری کودکان | 7 ترفند کاهش آن

وابستگی کودکان به موبایل یکی از چالش‌های بزرگ والدین در عصر حاضر است. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند، کودکان به‌طور فزاینده‌ای به این دستگاه‌ها وابسته شده‌اند. اثرات موبایل بر کودکان می‌تواند بسیار منفی برای رشد و توسعه فردی کودکان ‌باشد و همچنین منجر به اختلالات ناشی از استفاده بیش از حد از موبایل شود. 

بازی‌ها و انیمیشن‌های جذاب موجود در گوشی، استفاده مکرر والدین از گوشی‌های هوشمند، فشار همسالان و استفاده مکرر گوشی توسط آن‌ها و کاهش تعاملات اجتماعی در دنیای امروز، باعث شده کودکان هر چه بیشتر به فضای مجازی علاقه‌مند شده و گاهی اوقات این علاقه به وابستگی تبدیل می‌شود و عواقب جبران ناپذیری برای آن‌ها به همراه داشته باشد.

اثرات مخرب موبایل بر کودکان

استفاده بیش از حد موبایل باعث کاهش تمرکز و افت تحصیلی در کودکان می‌شود و منجر به پرخاشگری، اضطراب و گوشه‌گیری در آن‌ها می‌گردد. همچنین مضرات امواج موبایل برای کودکان را هم باید در نظر گرفت و بعلاوه، از مضرات موبایل برای چشم کودکان نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.
برخی از محتواهای موجود در فضای مجازی ممکن است برای کودکان مضر باشد و سبب آسیب‌های روانی جدی ‌شود. کودکان برای اجتماعی شدن و ورود به جامعه نیازمند تعاملات اجتماعی رو در رو هستند و استفاده بیش از حد از این گوشی باعث ضعف مهارت اجتماعی در کودکان می‌شود و موجب شده نتوانند با هم سن و سالان خود ارتباط خوب و موثری برقرار کنند.

یکی از مشکلات جدی که برای کودکان از طریق استفاده بیش از حد موبایل پیش می‌آید، اختلال کم توجهی یا بیش فعالی (ADHD) یا همان اختلال در یادگیری است. این اختلال باعث می‌شود که فرد برای متمرکز شدن روی یک کار واحد یا ثابت نشستن برای مدت طولانی دچار مشکل شود که موجب افزایش بی‌قراری و حواس‌پرتی می‌گردد.
در واقع استفاده طولانی مدت از تلفن همراه و مقایسه خود با دیگران در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند منجر به بروز احساسات منفی و اختلالات روانی شود که بر یادگیری اثر می‌گذارد. این اختلال معمولا در کودکی تشخیص داده می‌شود و می‌تواند تا بزرگسالی ادامه یابد. از علایم اصلی این اختلال می‌توان به مشکل در سازماندهی کارها و دنبال کردن دستور العمل‌ها و فراموش کاری مکرر نیز نام برد.

تاثیر مخرب موبایل بر یادگیری کودکان

بازی‌های موجود در تلفن همراه، نوتیفیکشن‌های مداوم و محتواهای آنلاین توجه کودکان را از فعالیت‌های یادگیری منحرف کرده و باعث کاهش تمرکز آن‌ها می‌شود. استفاده از گوشی همراه قبل از خواب با اختلال در ریتم شبانه‌روزی بدن و کاهش کیفیت خواب همراه است و خواب کافی برای تثبیت یادگیری و عملکرد شناختی بسیار مهم است و زمانی که کودکان باید مطالعه کنند را صرف استفاده از تلفن همراه می‌کنند و انگیزه آن‌ها برای یادگیری و مطالعه کاهش می‌یابد. علاوه بر این، باید توجه داشت که مضرات گوشی برای کودکان زیر دو سال بسیار شدید و خطرناک‌تر است.  

راهکارهایی برای مقابله با عواقبی که در مورد استفاده بیش از حد از گوشی‌های تلفن همراه گفته شد وجود دارد که به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

جایگزین‌های موبایل برای کودکان

در پاسخ به سوال چگونه وابستگی کودک به موبایل را کاهش دهیم؟ باید گفت به جای استفاده از موبایل، والدین باید فرصت را برای فعالیت‌های دیگری مانند بازی‌های فکری برای کودکان، بازی‌های حسی مانند بازی با آب، خاک، ماسه و حباب، ورزش، مطالعه کتاب، گذراندن وقت با اعضای خانواده و ثبت نام کلاس‌های آموزشی آنلاین برای کودکان و شرکت در کلاس‌های آموزشی جذاب مانند کلاس‌های نقاشی، اوریگامی، موسیقی و... فراهم کنند.

بازی با لگو

یکی از بازی‌های جذاب برای کودکان، بازی‌های ساختنی مانند لگو و ساختن برج با بلوک و... است. بازی با لگو یکی از بهترین و مفیدترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند باعث کاهش استفاده کودکان از موبایل شود. لگوها به دلیل ساختار ساده و در عین حال متنوع‌شان ابزار فوق العاده‌ای برای رشد و توسعه مهارت‌های مختلف در کودکان هستند.
بازی با لگو برای کودکان فوایدی همچون تقویت خلاقیت و تخیل، افزایش مهارت‌های حل مسئله، تقویت مهارت‌های حرکتی ظریف و تقویت هماهنگی حرکت دست و چشم، افزایش تمرکز و توجه، یادگیری مفاهیم اولیه ریاضی مانند شمارش و اندازه‌گیری را به همراه دارد.
برای اینکه بازی لگو برای کودکان جذاب‌تر شود راه‌حل هایی وجود دارد، مانند بازی گروهی با لگو که کمک می‌کند تا کودک مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کند و یا می‌توانید مسابقات ساختن سازه برگزار کنید تا انگیزه کودک برای ساختن سازه‌های پیچیده‌تر افزایش یابد و با ساختن داستان در مورد هر سازه به تقویت قدرت تخیل کودک کمک کنید.

تاثیر مخرب موبایل بر یادگیری کودکان

کلاس‌های آموزشی ساخت اوریگامی استاد سلام

شرکت در کلاس‌های آموزشی ساخت اوریگامی استاد سلام برای کودکان و نوجوانان جایگزین بسیار خوبی برای استفاده دائم از تلفن همراه است.
اوریگامی هنر تا زدن کاغذ و ساختن اشکال مختلف با آن است و یک فعالیت بسیار جذاب و مفید دیگر است که باعث کاهش استفاده کودکان از موبایل می‌شود. این هنر نه تنها به‌عنوان یک سرگرمی لذت‌بخش، بلکه به‌عنوان یک ابزار آموزشی و درمانی نیز مورد توجه قرار گرفته‌ است.
معلم خصوصی اوریگامی استاد سلام به کودک کمک می‌کند تا با استفاده از یک کاغذ ساده اشکال مختلفی را خلق کند و خلاقیت خود را شکوفا سازد. ساختن هر شکل اوریگامی نیازمند دقت و تمرکز بالایی است و به کودک در بهبود مهارت‌های تمرکز کمک می‌کند، این کار یک فعالیت آرامش‌بخش است و می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب او کمک کند.
اوریگامی به کودکان کمک می‌کند تا مفاهیم هندسی مانند زاویه، خطوط موازی و تقارن را به‌صورت بصری درک کنند. در یادگیری این هنر، کودکان باید به دنبال راه‌حل‌های خلاقانه باشند. این کار به تقویت مهارت‌های حل مسئله آن‌ها کمک می‌کند. با فراگیری این هنر، به کودک کمک می‌شود تا مهارت‌های مختلف را بیاموزد و از اوقات فراغت خود بهترین استفاده را بکند.

کلاس خصوصی نقاشی سایت استاد سلام

از دیگر فعالیت‌های جایگزین برای کودک به جای استفاده دائم از گوشی همراه، شرکت در کلاس خصوصی نقاشی سایت استاد سلام است. یادگیری این هنر دریچه‌ای رو به دنیای خلاقیت است که نه تنها یک سرگرمی لذت بخش، بلکه یک ابزار قدرتمند برای رشد و توسعه فردی و ذهنی کودکان و نوجوانان است.
تدریس خصوصی نقاشی در سایت استاد سلام سبب تقویت خلاقیت و تخیل کودکان شده و یک اثر هنری زیبا را خلق می‌کنند و حس اعتماد بنفس را در آن‌ها تقویت می‌کند. کودکان با دقت به محیط اطراف خود نگاه می‌کنند و جزئیات را مشاهده و به تصویر می‌کشند و مهارت‌های مشاهده در آن‌ها تقویت می‌شود.
نقاشی یک فعالیت بدنی محسوب می‌شود، زیرا نیازمند حرکت دست و انگشتان است. در کلاس‌های نقاشی، کودکان با هم تعامل کرده و مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت می‌کنند. کلاس نقاشی به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های مهمی مانند حل مسئله، تصمیم‌گیری و مدیریت زمان را یاد بگیرند. همچنین، نقاشی کودکان را از فضای مجازی دور و آن‌ها را به دنیای واقعی و خلاقیت و هنر نزدیک می‌کند.

کلاس خصوصی رباتیک سایت استاد سلام 

شرکت در کلاس خصوصی رباتیک استاد سلام یکی از جایگزین‌های خوب به جای استفاده دائم از تبلت و گوشی همراه برای کودکان است. دنیای ربات‌ها برای کودکان هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی است و اغلب کودکان بازی با ربات را به سرگرمی با تلفن همراه ترجیح می‌دهند.
رباتیک به‌عنوان یک علم جذاب و سرگرم‌کننده شناخت می‌شود. کودکان با دانستن علم رباتیک هم با تکنولوژی نوین و پرکاربرد آن آشنا شده و هم لذت ساختن ربات‌ها و سرگرم شدن با آن را تجربه می‌کنند.
کودکان در کلاس رباتیک با طراحی و ساخت یک ربات ساده آشنا می‌شوند و این کلاس‌ها به‌صورت تئوری و عملی است. در کلاس رباتیک، کودک کار گروهی را یاد می‌گیرد و با مجموعه مهارت‌هایی آشنا می‌شود که برای بازار کار آینده نیاز است.
ساخت یک ربات راهی عالی برای افزایش اعتماد بنفس کودک است. زمانی که کودکان در سنین پایین این مهارت را فرا بگیرند و نحوه ساخت وسایل مختلف و خلق ایده‌های‌شان را تجربه کنند، سطح رضایت از خود در آن‌ها بالا رفته و افرادی با اعتماد بنفس بالا خواهند شد.

تاثیر مخرب موبایل بر یادگیری کودکان

محدود کردن زمان استفاده

والدین باید برای کودکان زمان مشخصی را برای استفاده از موبایل تعیین کنند و به آن پایبند باشند.

گفتگو با کودک

 با کودک خود صحبت کرده و در مورد خطرات استفاده بیش از حد موبایل گفتگو کنید و به او کمک کرده تا عواقب آن را درک کند.

الگو بودن والدین

والدین اولین و مهم‌ترین الگوی کودکان هستند و خود والدین باید استفاده بیش از حد از گوشی‌های همراه را محدود کنند و به کودک نشان دهند که زندگی واقعی بسیار جذاب‌تر از دنیای مجازی است.
گذراندن وقت در طبیعت مانند پیاده‌روی در پارک، بازی در حیاط، کاشتن گل‌ها و مشاهده طبیعت و کمک به کارهای خانه می‌تواند جایگزینی برای سرگرم کردن کودک و استفاده کمتر از موبایل باشد.

جمع بندی

در مجموع، با ارائه فعالیت‌های جایگزین و جذابی که مثال‌های آن زده شد، می‌توان زمان استفاده از گوشی‌های همراه را به حداقل رساند و این فعالیت‌ها نه تنها از نظر سرگرمی جایگزین خوب و سالمی برای گوشی موبایل هستند، بلکه در رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان و پرورش خلاقیت آن‌ها نقش مهمی دارند.
با استفاده از این پیشنهادات کودک مهارت‌های جدیدی را کسب می‌کند و از بودن در دنیای واقعی لذت می‌برد. سایت استاد سلام منبع بسیار خوب و مفیدی برای یافتن مربی و اساتید مجرب و متعهد برای تدریس خصوصی کلاس‌های ربایتک، اوریگامی، نقاشی و... است. به جای جستجوهای مکرر و بی‌نتیجه و پرس‌وجوهای متعدد، از استاد سلام کمک بگیرید.
هر زمان که نیاز داشتید کودک‌تان از فضای مجازی دور شود، با جستجو در سایت استاد سلام بهترین اساتید را برای کودکان خود یافته و لذت شرکت در کلاس‌های خصوصی استاد سلام را برای فرزند خود ایجاد کنید.
هم چنین اگر کودک شما بر اثر استفاده بیش از حد از صفحات مجازی دچار اختلال در یادگیری شده است، استاد سلام دارای مربیان مجربی است که با تدریس خصوصی اختلال یادگیری و استفاده از روش‌های آموزشی استاندارد، دانش آموز را به حدی از سطح آموزش می‌رسانند که توانایی‌ها و اعتماد بنفس او بازگردد و هم‌سطح با دانش‌آموزان دیگر شود.
نظرات
ثبت نظر جدید
هنوز نظری ثبت نشده است.
تماس با ما
تماس از طریق تلگرام
استاد سلام
Ostad salam online school

می خوام از کارهای مهم استادسلام با خبر بشم

اگر «بله» را انتخاب می‌کنید بعد از آن دکمه Allow را هم بزنید.